Duurzaam werk met jouw Arbeidsmarktprofiel

Blog
21 okt 2022
2 min

Behoeften veranderen. Bepaal jouw waarde. Actief. Wees jouw eigen werkgever.

De samenleving verandert omdat behoeften veranderen. Dus werk verandert, de cliënt en wij dus ook. Keywords voor 2019 en lang daarna: Ontwikkeling en uitdaging.

Beroepen ontstaan en beroepen verdwijnen of veranderen. De snelheid hiervan neemt toe. Én dit geeft nieuwe kansen en bedreigingen, voor wie hier niet in mee om weet te gaan. Nieuwe behoeften en dus nieuw werk en werk dat (daarom?) verdwijnen zal. Wat daarom belangrijk is binnen óns werk is niet alleen de gebruikelijke loopbaanvraag “Waar sta je over 5 jaar?” maar ook de vraag “Wat wordt er (straks) van mijn huidige beroep verwacht?”.

Voor een studiekeuze-client:

“Waar sluit ik straks aan om in werk waarde te leveren of te creëren?”
Welke keuze maak ik daarom nú?

Taal naar de ‘reguliere’ loopbaancliënt:

“Dat jouw werk verder zal veranderen staat vast, dat jij daarvoor in jouw persoonlijke groei zal moeten investeren is een eis om duurzaam aan het werk te blijven”. Anders heb je geen werk.

Fris perspectief voor cliënt en loopbaancoach, ken jezelf en de arbeidsmarkt:

Zelfstandig, flex en/of in loondienst? Wie weet heb jij, cliënt, over 3 jaar een beroep dat vandaag nog niet bestaat!”.

Bepaal jouw waarde naar werk: maak een Arbeidsmarktprofiel.  

Jou precies koppelen aan werk. Als mens, als professional.
Werk zoeken door bij sollicitaties uitsluitend een traditioneel CV met brief te sturen op vacatures levert steeds minder op. Als mens en als professional kom je met een goed arbeidsmarktprofiel beter in beeld. Agathon coaches gebruiken de WorkLifeScan©Werk past niet in een vakje. Géén ‘lifetime employment’ meer.

Het Arbeidsmarktprofiel is een nauwkeurig zelfportret

In je zelfportret beschrijf je jouw talenten, drijfveren, opleidingen, werkervaring, levenservaring en overige persoonseigenschappen en vaardigheden. Jouw harde en zachte kanten. Door goed in kaart te brengen wat je sterke eigenschappen zijn, wat je leuk vindt om te doen en wat je belangrijk vindt in het leven en in je werk, kun je gerichter zoeken naar jouw (droom)baan. Dit betekent zelfonderzoek en onderzoek van de huidige arbeidsmarkt op weg naar een passende baan.
PREZI Nederlands>>>   PREZI English>>>