Startende werknemers zoeken ervaren coach

Blog
21 okt 2022
2 min

Structuur

De studenten en starters van nu, de zogenaamde Young Professionals 2.0, zijn hoogopgeleid, zelfverzekerd, zelfstandig en wereldburger. Zij zoeken structuur in hun werk, maken het liefst gebruik van een vaste werkplek op kantoor en geven de voorkeur aan face-to-face contact tijdens hun werk. En zeker voor hoger opgeleiden moet werk zinvol zijn.

Young Professionals 2.0

Young Professionals 2.0 zoeken duidelijk naar contact met collega’s om mee samen te werken en kennis te delen. Zeer bepalend voor het functioneren van deze groep is de werksfeer en de missie van de afdeling of organisatie.

Bij de verdeling tussen werk en privé is minder behoefte aan structuur. Een goede balans is van belang en flexibiliteit in werktijden wordt erg gewaardeerd. De flexibele Young Professional 2.0 vindt het geen probleem dat werk en privé door elkaar lopen.

Probleem dat zij vaak ontmoeten is dat zij hun oude leefstijl willen voortzetten en daarmee –ongewild- een risico op burnout creëren.

Aansturing door babyboomers

Young Professionals werken graag zelfstandig, maar zoeken ook begeleiding van een manager met een coachende stijl van leidinggeven of –binnen of buiten de organisatie- een ervaren coach. Ze zijn op zoek zijn naar werknemers en managers van wie ze kunnen leren, alleen dan niet in een directieve aansturing, maar in een faciliterende vorm. Daarom is niet alleen de manier van aansturing van deze nieuwe werknemers van belang, er is ook aandacht nodig voor de samenwerking tussen de huidige werknemers en de Young Professionals 2.0

Werkgever laat jezelf zien!

De Young Professional 2.0, studenten en starters van nu, oriënteert zich via social media op de achtergrond van bedrijven. Zij kiezen en beslissen kritisch waar zij willen werken. En voor de daadwerkelijke vacatures raadplegen zijj vacaturesites. Om deze nieuwe generatie werknemers te werven is dan ook een goed online-beeld nodig.

Internet is zowel zakelijk als privé de leefomgeving van de Young Professional 2.0. Deze generatie gebruikt social media voor hun personal branding en een toenemend aantal heeft een eigen website of blog om zichzelf extra exposure te geven. Young Professionals 2.0 hebben tijdens hun studie continu via het internet gecommuniceerd en kennis en informatie gedeeld. Zodoende vormt het internet ook de basis in hun zoektocht naar een baan. Om actief in contact te komen met deze generatie medewerkers is het voor organisaties essentieel om zichtbaar te zijn op diverse platforms en podia.

Employer branding via social media

Werkgever, laat jezelf zien! Zichtbaar zijn in brief, cv en op LinkedIn –dat wordt van ons verwacht.  Dat verwachten starters ook van hun toekomstige werkgever. Werkgevers kunnen op dat gebied nog veel leren van de online profilering van jongeren.