Wat te doen tegen stress?

Blog
16 mei 2023
3 min

Het dagelijks leven kan behoorlijk overweldigend zijn, met ups en downs die komen en gaan. Het is niet makkelijk om alle ballen hoog te houden. Je wilt twee keer per week sporten, je sociale contacten onderhouden, genoeg tijd vrijmaken voor je familie en daarnaast natuurlijk nog uitblinken op je werk. Soms kan het allemaal net even te veel worden en moet je een stapje terug doen om weer tot rust te komen. Zo is het ook met stress. Stress is een vorm van spanning die je een bepaalde mate nodig hebt in je dagelijks leven om optimaal te presteren. Als je stress goed beheert, verdwijnt deze spanning na verloop van tijd en keert je lichaam weer terug in een toestand van rust. Maar als je je stress niet goed onder controle hebt, kan de gezonde mate van stress omslaan in langdurige, oftewel chronische stress.

Langdurige stress kan op vele manieren je leven beïnvloeden: emotioneel, mentaal en in sommige gevallen zelfs fysiek. Het kan je lichaam uitputten, je geest overbelasten en je emoties overweldigen. Soms kan het zelfs voelen alsof je op het randje van een mentale instorting staat. Het is dus belangrijk om manieren te vinden om stress tijdig te signaleren, onder controle te houden en te voorkomen dat een gezonde mate van stress omslaat in langdurige stress.

Tip 1: neem meer tijd voor jezelf

Een van de meest effectieve manieren om stress te beheersen, is door tijd voor jezelf te nemen. Dit klinkt misschien heel logisch, maar blijkt in de praktijk voor velen toch lastig. Neem de tijd om te ontspannen en de dingen te doen die je echt gelukkig maken, of dat nu lezen, muziek luisteren of gewoon een wandeling maken in de natuur is. Vooral bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht, blijkt een geweldige manier om stress te verminderen. Hierdoor kun je namelijk je endorfine (gelukshormonen) stimuleren en zo je humeur verbeteren. Bovendien kan regelmatige lichaamsbeweging je helpen om je slaapritme te verbeteren, waardoor je meer uitgerust je dagen kunt beginnen.

Tip 2: Hou bij waar je stress vandaan komt

Een andere tip is om een dagboek bij te houden om je gevoelens te uiten en je gedachten te organiseren. Om stress tijdig te herkennen, moet je weten waar het vandaan komt. Welke dingen maken jou nou écht gestrest? Maak een lijstje van deze situaties en denk na over manieren om ze te vermijden of beter te managen. Als je weet wat je te wachten staat, kun je jezelf erop voorbereiden en eerder ingrijpen als de stress te veel wordt

Tip 3: Stop met uitstellen en maak een planning

Een derde tip is om te stoppen met uitstellen en je te houden aan een planning. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het is menselijk om bepaalde taken waar je tegenop ziet, vooruit te schuiven. Maar als je dit te vaak doet, kan het extra stress opleveren. Het maken van een strakke planning voor zowel je werk als je privéleven kan je helpen om op je vrije momenten echt tot rust te komen. Het is belangrijk om op bepaalde momenten in de week echt te ontspannen, zodat je lichaam zich kan herstellen en terugkeert naar een staat van rust.

Tip 4: leer effectief communiceren

Een vierde tip is om te leren hoe je effectief kunt communiceren. Stress ontstaat vaak door onvervulde verwachtingen of misverstanden met collega’s, vrienden of familieleden. Door effectief te communiceren, kun je misverstanden voorkomen voordat ze escaleren. Soms betekent dit simpelweg dat je af en toe “nee” moet zeggen tegen je leidinggevende, goede vriend of familielid, om je eigen grenzen te bewaken.

Tip 5: schakel op tijd professionele hulp in

En tot slot kan een professionele coach je helpen bij het identificeren van stress en het ontwikkelen van effectieve coping-mechanismen. Een coach kan je begeleiden bij het vinden van manieren om met stress om te gaan en je leren hoe je een gezonde relatie met stress kunt opbouwen.

Onthoud dat stress, wanneer het niet goed wordt gemanaged, nadelige gevolgen kan hebben voor zowel je werk als je privéleven. Door gebruik te maken van deze tips kun je je stressniveaus onder controle houden en een gezonder en gelukkiger leven leiden.

Esther de Jong

Adviseur/ coach

Over de Schrijver

Gratis adviesgesprek bij het vinden van de juiste stress coach

Vul hieronder jouw gegevens in en onze adviseur neemt zo snel mogelijk contact met jou op om samen de juiste coach te vinden.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings