SMART-doelen stellen (en naleven)
Doelen stellen in jouw werk of loopbaan kan op verschillende manieren. In ieder geval is het altijd handig als je SMART-doelen en leerdoelen formuleert.
Doelen stellen
Er zijn verschillende methoden om doelen te stellen. Zo is er het Japanse concept Ikigai, wat zoveel betekent als ‘een reden voor het bestaan’. Je kunt er volgens dat concept achter komen wat je precies wilt door verschillende kleuren te hanteren:
Blauw: Waar willen mensen jou voor betalen?
Geel: Waar word je heel blij van?
Roze: Wat heeft de wereld nodig volgens jou?
Groen: Waar ben je goed in? Wat is jouw expertise?
Als je al die kleuren combineert, dan kom je aan bij jouw Ikigai, de reden van je bestaan.
Leerdoelen stellen
De SMART-doelenmethodiek kun je goed inzetten bij het helder formuleren van bepaalde leerdoelen, zodat er duidelijkheid is over je ambities van dat jaar. De letters staan voor Specifiek (heel concreet dus), Meetbaar (zodat je erop af te rekenen bent door anderen of jezelf), Aanvaardbaar (iedereen is het ermee eens), Realistisch (je kunt het voor elkaar krijgen) en Tijdgebonden (jullie snappen het).
Het arbeidsmarktprofiel als een SMART-doel
Een SMART-doel is dus een zeer concreet doel. Daardoor is de kans dat het gerealiseerd wordt groter. Een werkdoel kan bijvoorbeeld zijn om beter te worden in het bouwen van websites. SMART geformuleerd kan dat er zo uitzien: ‘Ergens nog in 2020 wil ik een werkende website gebouwd hebben die 1000 unieke bezoekers trekt’. Je kunt in zes stappen bepaalde SMART doelen stellen waarbij je de verschillende doelenmethodieken combineert.
Een voorbeeld:
Stap 1: Stel een einddoel
Uit het Ikigai-onderzoek naar jezelf komt jouw ideaal naar boven om ondernemers en zzp’ers te ondersteunen bij het maken van goede journalistieke content zodat ze daarmee zelf een publiek kunnen opbouwen.
Stap 2: Maak je einddoel SMART
Deze grote droom zorgt ervoor dat je voor het einde van 2020 je eigen webwinkel in schoonheidsproducten wilt hebben. Voor 1 januari 2021 wil je daarmee minimaal 5000 euro omzet draaien die gerelateerd is aan het helpen van ondernemers met blogs, video’s en podcasts.
Stap 3: Breek het einddoel op in tussendoelen
Om dit voor elkaar te krijgen, moet je een goede nieuwsbrief hebben, een website, een cursus content maken en een LinkedInpagina, zodat je zelf ook een beetje publiek opbouwt. Tussen dat publiek zitten vervolgens wat mensen die bij jou de cursus gaan volgen.
Stap 4: Breek de tussenstappen op in taken
Nieuwsbrief: inschrijven bij leverancier Mailchimp, opstellen eerste exemplaar en proef versturen, lijst aanmaken met mailadressen.
Website: WordPresspagina, vullen pagina met goede verhalen, dagboek over het opzetten van een eigen bedrijf.
Cursus: bedenk een goede opzet voor de cursus en werk samen met een onlineleverancier.
LinkedInpagina: openen communitypagina, verhalen plaatsen en publiek verzamelen.
Stap 5: Plan je taken
Voor eind mei: website klaar.
Voor eind mei: nieuwsbrief klaar.
Voor eind juni: cursus content maken is klaar.
Voor eind juli: LinkedInpagina klaar.
Voor eind augustus: cursus content maken staat online, mensen kunnen zich inschrijven.
Stap 6: Evalueer en optimaliseer
Eind december bekijk je of er al 5000 euro is omgezet.